جنگنده جدید بدون ناوبر نیروی دریایی، وعده آینده بدون خلبان
در این هفته مقامات نیروی دریایی از هواپیماهای UFO مانند X-47B بدون سرنشین، جدید، حمله گر به جنگنده ها، پرده برداری کردند.
این وسیله کنترل از راه دور در نهایت برای ماموریت پرواز از عرشه یک ناو هواپیمابر در دریا خواهد بود.
این اولین مدل نشان داده شده است، در حال حاضر تحت آزمایش در رودخانه Patuxent ایستگاه هوایی نیروی دریایی در ایالت مریلند است، در حال حاضر با سلاح مسلح نشده است، اما مقامات می گویند که این قابلیت را دارد.
حتی هیجان انگیز تر از X-47B فن آوری پرواز هواپیما با یک لپ تاپ و با کلیک ماوس است که جایگزین جوی استیک و انسان ناوبر(کنترل کننده) شده است. می خواهند همان فن آوری برای پرواز هواپیماهای مسافری یا باری برگردان شود؟
کارشناسان حمل و نقل هوایی می گویند این فن آوری نیست که از این نوع پروازها پشتیبانی کند، این یک ریسک است.
جان هانسفورد، مدیر مرکز حمل و نقل هوایی بین المللی و استاد مهندسی هوا فضا در موسسه تکنولوژی ماساچوست می گوید: "شما می توانید یکی بسازید. سوال این است: آیا به شما اجازه داده می شود از آن بهره برداری کنید ؟"
هانسفورد اضافه می کند که"ما در حال حاضر فن آوری گرفتن هواپیماهای در مقیاس تجاری موجود - ایرباس 320 یا بوئینگ 777 - و تبدیل آنها به هواپیمای بدون سرنشین داریم." "با این حال، هنوز روشن نیست که شما می توانید امنیتی را که برای حمل و نقل عمومی یک سطح قابل قبول خواهد بود، تضمین کنید. اگر این مشکل را دارد، پس خطری برای مردم زمین می شود."
از قرن گذشته، تکنولوژی حمل و نقل هوایی دارای مهاجرت از ارتش به دنیای تجاری است. موتورهای جت، بدنه های فلزی و کنترل پرواز، همه برای اولین بار توسط پنتاگون توسعه یافته اند.
در دهه گذشته، همچنین پنتاگون وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین، و یا هواپیماهای بدون سرنشینی را توسعه داده است که از شلیک کننده های موشک های آتش دوزخ(به اندازه کوله پشتی کوچک پیشه وری است که اجازه می دهد سربازان به تپه یا به یک دهکده بعدی پیشروی کنند) به سوی اهداف در افغانستان و یمن روانه می کند. تفنگداران دریایی ایالات متحده هم اکنون از یک هلی کوپتر کنترل از راه دور، به نام K-MAX، برای حمل غذا و تجهیزات به پایگاه دور خود در افغانستان استفاده می کنند.
هانسفورد می گوید: محیط نظامی همیشه خطرناک تر از فضای داخلی است، بنابراین استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای انتقال بار یک جهش بزرگ نیست. اما حمل مسافران، موضوع دیگری است.
هنسفورد می گوید"مشکل واقعی وقتی می آید که چیزی بد کار کند. " "چه اتفاقی می افتد زمانی که پرواز یک هواپیمای بدون سرنشین هم زمان با فعالیت لکه های خورشیدی شود و دستگاه ناوبری GPS آن از کار افتد؟ هواپیما چه کار کند؟
هنسفورد توضیح داد: "بخشی از دلیل اینکه ما با داشتن کاربر(خلبان) انسان هواپیما راحت تریم این است که ما معتقدیم انسان می تواند زمانی که مشکل پیش بینی نشده ای وجود دارد،کمک کند و آن مشکل را جبران کند.
برگردان: مسعود لطفه نیا
منبع: http://news.discovery.com/tech/navy-fighter-drone-120802.html#mkcpgn=emnws1